onsdag 7. januar 2009

Bok 11

Jeg jobber i disse dager med å redigere bok 10, og skrive et første utkast av bok 11. Det forholdsvis detaljerte synopset for bok 11 er klart, men jeg trenger å gjøre litt grundigere research før jeg går i gang med selve skrivingen. I bok 11 skal jeg også involvere samer, og det er derfor jeg trenger å gjøre litt grundig research for jeg må innrømme at jeg vet forferdelig lite om samer. Jeg prøver å huske om vi lærte noe om samer på skolen, og det er jeg sikker på at vi må ha gjort, men det er i såfall lite av denne kunnskapen som har festet seg hos meg. Så jeg har lånt meg noen bøker på biblioteket og forsøker nå å lære meg en del om samenes historie, kultur og religion. Og jeg har allerede lært noe.

Jeg trodde at samene hadde drevet med tamrein og fulgt reinflokkene sine veldig lenge, og det viser det seg at de ikke har gjort. Det var først på 14-1500 tallet de begynte med dette, før det var mange av dem veidefolk - i allefall var mange av dem veidefolk i vikingtiden. Det at de var et veidefolk betyr at de også beveget seg mye omkring, men fordi de var jegere og fiskere og etter årstidene reiste dit hvor det var best jakt eller best fiske.

Dessuten har jeg funnet ut at det finnes enda færre skriflige kilder om samene i vikingtiden enn det finnes om de som ble kalt nordmenn på den tiden. Dette gir noe frihet til en forfatter som skal dikte en historie fra den tiden, men samtidig betyr det også at det er mange fallgroper å gå i. Jeg har jo tidligere nevnt at jeg gjerne vil at bøkene mine skal være så riktige i forhold til historiske detaljer som mulig. Jeg er fullstendig klar over at fra tid til annen vil jeg bomme noe på målet, men, jeg prøver så godt jeg kan å unngå at det blir fullstendig skivebom. Derfor gir det meg litt angst å skulle blande samer og deres religion, kultur og historie inn i bok 11, men historien ser ut til å kreve det - så da får jeg bare fortsette å lese og håpe at resultatet blir troverdig og sånn nogenlunde korrekt. 

Ingen kommentarer:

 
/* tracker*/
eXTReMe Tracker