fredag 26. september 2008

Nesten endelig helg…

Bortsett fra at det egentlig ikke helt føles ut som helg når man vet at man har planer om å ”jobbe” store deler av den. Denne gangen er studiene mine jeg i all hovedsak skal drive med, men må også tenke litt på bok 6 og bok 9.


Jeg var i et møte med redaktøren min tidligere i uka, og vi snakket litt om en del ting som jeg ser kan gjøre bok 6 betraktelig bedre, så nå skal jeg i gang med en omskrivning. Noen vil kanskje tro at dette kan være kjedelig arbeid, men det er faktisk ikke det. Jeg vet at det er en del mennesker der ute som ikke synes at bokserier av denne typen er helt fullverdig litteratur, og dem om det – men det er tross alt veldig mange lesere som setter pris på disse bokseriene, og de fortjener at jeg gjør mitt beste med hver eneste bok jeg skriver. Og det er faktisk veldig tilfredsstillende når noen peker på et eller annet i historien som ikke fungerer helt som det skal, eller detaljer som kan utbroderes slik at historien blir bedre – alle mulige ting som kan gjøre dette til en enda bedre opplevelse for leseren. Derfor er det faktisk ganske artig å sitte med en omskrivning, også fordi noe av ”angsten” ikke er der når man omskriver. Jeg sliter ikke så mye med angst i forhold til dette å skrive, men det er klart at tanken av og til kan ligge i bakhodet når man skriver: ”hva hvis det plutselig stopper opp?”. Dette vil jeg alltid til en viss grad merke når jeg skriver en ny bok, men når jeg skriver om en jeg allerede har skrevet et fullt utkast av – så vet jeg jo at historien allerede er der, og da er det jo nesten kos å drive med litt redigeringer her og der.


Men bok nr 9 lurer i det fjerne. Jeg har de siste dagene sittet og gjort litt notater til denne boken. Det er sjelden jeg setter meg ned for å skrive selve historien før ei uke til ti dager før boka skal leveres til forlaget. Jeg skriver veldig raskt på tastaturet, så når historien er godt forankret i hodet mitt er det ikke noe problem å skrive mange tusen ord om dagen. Men før jeg kommer til det stadiet hvor jeg faktisk kan skrive, da må jeg tenke, og lese, og tenke, og lese, av og til må jeg faktisk også tegne litt, kart, skisser av hus, og noen ganger må jeg prøve ut med mine egne hender hva som fungerer og ikke fungerer i en historie. Alt dette er en del av selve prosessen med å få en bok ned på papiret. Jeg har ”grunnhistorien” klar til bok 9 nå, jeg vet i store trekk hvor den begynner, hvor den slutter, og hva den skal handle om – men dette er på mange måter bare skjellettet av hele historien – det er nå jeg må finne alle disse sidehistoriene og detaljene som gjør det til en god og interessant bok. Og det er det jeg driver med i disse dager, ved siden av at jeg altså også forsøker å holde meg ajour med studiene mine.


Dessuten forsøker jeg å ikke tenke alt for mye på at det nærmer seg utgivelsesdatoen for bok 1, i morgen er det nøyaktig en måned. Det er veldig veldig spennende, og ganske skremmende – men aller mest artig!

Ingen kommentarer:

 
/* tracker*/
eXTReMe Tracker