torsdag 18. september 2008

Covere på bøkene

Det var en merkelig følelse da jeg første gang fikk se coveret på bok 1. Selv om jeg har visse ideer om hvordan de ser ut, er det noe helt annet å se dem "live". Illustratøren, Anders Kvåle Rue, var i kontakt med meg mens han laget det så jeg fikk komme med mine innspill om utseende og sånn - og jeg må si jeg ble veldig fornøyd. Jeg hadde ingen konkret person i virkeligheten som jeg kunne si at noen av karakterene skulle se ut som, men jeg sa at for meg hadde Borghildr gjerne vært en litt sånn Ronja Røverdatter-type, bare en del eldre enn Ronja var i filmen. 

Nå har vi kommet fram til det punktet at coveret på bok 5 skal lages, og jeg har som vanlig fått lov til å være med både når det gjelder å foreslå scener fra boka som kan egne seg som cover - og hvordan personene skal se ut. Jeg synes det er en veldig artig prosess å få være med på, selv om jeg også er veldig udmyk i forhold til det. Design har liksom aldri vært min sterke side, og jeg kan overhodet ikke tegne. Derfor blir jeg også veldig imponert over de som kan. 

Og noen ganger kan jeg også være veldig konkret i forhold hvordan jeg har sett for meg karakterene. Det er ikke ofte, men noen få ganger har jeg hatt spesifikke personer i hodet når jeg har skrevet en historie. På mange måter er det jo greit at leseren selv får danne seg et bilde av hvordan karakterene ser ut, men jeg kan jo røpe såpass mye at for meg så ser Arngrimr ut som Orlando Bloom da han spilte i Pirates of the Caribbean. Jeg har vært en stor fan av Orlando Bloom i mange år, og da jeg begynte å skrive bok 1 for halvannet år siden, tok det ikke lang tid før jeg så for meg Arngrimr omtrent akkurat som "Will Turner" i Pirates-filmene. Det har vel vært et par andre karakterer også som er løselig basert på skuespillere, men siden det er lengre ut i serien og jeg ikke vil røpe for mye av det nå, så får vi komme tilbake til det senere.

Ingen kommentarer:

 
/* tracker*/
eXTReMe Tracker