mandag 1. desember 2008

Å lese og skrive

I dag har jeg brukt deler av dagen på å lese om vikingene: historie, klær, mat, samfunn – alle sider ved livet på den tiden. Det har gitt meg en del ideer, ikke bare til bok 10 som jeg skal begynne å skrive i morgen, men også til senere bøker. 

Jeg har også hatt stor fokus på synopsisen til bok 10 i dag. For de som ikke vet det: en synopsis er en slags detaljert oversikt som jeg skriver for hele serien og for hver bok. Synopsisen for hele serien er pr i dag på 30 sider, og det vokser stadig. Noen av de fremtidige bøkene har veldig detaljerte synopsis, mens andre bøker kun har et årstall og kanskje navn på hovedperson. For bok 10 hadde jeg et par hoveddetaljer på plass da dagen i dag startet, men etter hvert som jeg har brukt tiden i dag til å leve meg inn i bok 10, så har også resten av historien kommet til meg. Jeg har nå et veldig detaljert synopsis, og jeg gleder meg faktisk til å begynne å skrive på boken i morgen. 

Jeg håper at de første 1000 ordene kommer lett. Det er ikke alt jeg skriver hvor jeg begynner med begynnelsen, noen ganger kommer scener til meg stykkevis og delt og jeg skriver dem ned slik jeg ser dem. Men alle bøkene i Sverdkvinnens Ætt er så langt skrevet fra første til siste side da jeg har begynt med dem. Noen ganger tar det meg noen dager med tenking og føling før jeg finner ut hvor en ny bok skal begynne, men når jeg først har funnet de første 1000 ordene, da kommer som regel resten av historien også uten store problemer. 

Det hender seg at jeg finner tid til å lese annet enn research også, i går kveld da jeg la meg begynte jeg på en bok av Stephen King; Duma Key. Denne virker veldig lovende så langt. Siden jeg skriver bøker i underholdningsroman-genren tror kanskje mange at dette også i hovedsak er den type bøker jeg leser. Det er mange tidligere serier som jeg har satt stor pris på: Sagaen om Isfolket, Heksemesteren, Livets Døtre, Ulveøyne, 4 søsken, og jeg har også lest de tre første bøkene i en av seriene som går nå for tiden: Sønnavind, og likte den veldig godt. Men, jeg er litt redd for å lese bøker i denne genren for tiden. Selv om jeg skriver i en annen tid enn det de fleste av disse serien foregår i, så er det mange fellestrekk mellom bøker i samme genre. Jeg er redd for at hvis jeg leser andre seriebøker nå kan jeg, uten å være klar over det, ende opp med å ”kopiere” ting jeg ser der som jeg liker, og det bør jeg jo prøve å unngå. Det er klart, i bunn og grunn er alle nyskrevne bøker en kopi av et eller annet som er skrevet før, men jeg tror det er lettere å skrive en ny historie, min egen historie, hvis jeg ikke leser annen serielitteratur for øyeblikket. Dessuten er det jo heller ingen stor hemmelighet at min egentlige lidenskap når det gjelder litteratur er innen genrene fantasy, science fiction, krim, mysterier og horror. Jeg har nesten alle bøkene av Stephen King, og derfor er det vel heller ingen stor overraskelse at jeg også nå leser en bok av ham. 

Så, det var dagen i dag, i morgen venter bok 10 og jeg er veldig spent. 

Ingen kommentarer:

 
/* tracker*/
eXTReMe Tracker