søndag 14. desember 2008

Inspirasjon og andre romanideer

Jeg mangler bare noen tusen ord på at jeg også har et førsteutkast av bok 10 ferdig. Det er tidvis litt uvirkelig at jeg har skrevet 10 bøker på et år. Vel, 9 bøker på et år, og så brukte jeg jo ett år på den første. 

Som jeg har nevnt før, jeg savner litt dette med å ha tid til å gjøre mer research, bruke mer tid på å lese bøker om vikingtiden, og sagaer fra vikingtiden. Men jeg lærer litt hele tiden, og noe av det får jeg brukt i bøkene jeg skriver nå, og jeg vet at mye av det jeg lærer nå vil komme til nytte den dagen jeg får anledning til å jobbe for fullt med ”Drømmelandet” igjen. Dette er en roman jeg har jobbet med i mange år. Så langt er det ikke mange sidene som faktisk er skrevet på den, men den har eksistert i hodet mitt i over ti år tror jeg. Det er en fantasy-roman som foregår delvis i vår verden slik vi kjenner den i dag, og delvis i en annen verden som noen har evnen til å gå inn i når de sover. Arbeidstittelen ”Drømmelandet” oppsto nettopp på grunn av dette. Og dette ”Drømmelandet” det er løselig basert på hvordan jeg ser for meg at Norge så ut i vikingtiden, og også løselig basert på norrøn mytologi og skikkelser fra norske folkeeventyr. Ideen til denne romanen grep meg så voldsomt første gang jeg tanken først kom til meg, og siden det har den aldri sluppet taket. Nå om dagen har jeg dessverre ikke tid til å jobbe så mye med den. Det blir noen tanker i den retningen av og til, men stort sett så står denne, og alle andre romanideer jeg måtte ha, på vent, inntil videre.

Inspirasjon finner jeg for øvrig på mange steder, og ofte i media. Derfor synes jeg også at denne artikkelen i Aftenposten om at de har funnet islamske mynter fra 800-tallet på Østlandet er veldig interessant.  

Ingen kommentarer:

 
/* tracker*/
eXTReMe Tracker