torsdag 27. august 2009

Påstanden: Samfunnet blir det samme uansett hva jeg stemmer.

Jeg har tidligere i dag skrevet en blogpost om det å stemme, og der har jeg nevnt dette argumentet mange bruker for ikke å stemme ”Samfunnet blir det samme uansett hva jeg stemmer.”

Det er ikke sant!

På en god del områder kan det kanskje se ut som, i løpet av en fireårsperiode, at det ikke blir noen endringer om regjeringen kommer fra høyre eller venstre side. Men det betyr ikke at alt blir det samme uansett.

Som jeg har nevnt tidligere, jeg er medlem av Arbeiderpartiet, og rent ideologisk er det det partiet som er rett for meg. En av de tingene jeg som arbeidstaker er mest opptatt av, er nettopp arbeidstakers rettigheter.

Den borgerlige regjeringen som satt med makten i 4 år fram til valget i 2005 tok grep for å svekke arbeidstakers rettigheter. Med støtte fra FRP fikk de gjennomslag for omfattende svekkelser av arbeidsmiljøloven:
- økt bruk av midlertidige ansettelser
- mer bruk av overtid
- utvidet normalarbeidsdag til 13 timer
Disse endringene skulle ha trådd i kraft fra 1. januar 2006. I og med at den rødgrønne regjeringen vant ved forrige valg, kunne de gå inn og reversere disse endringene slik at de aldri ble satt ut i livet.

Den forrige borgerlige regjeringen svekket også dagpengerettighetene. De økte antall ventedager fra 3 til 5, og de fjernet ferietillegget. Dette har også den rødgrønne regjeringen endret tilbake, slik at de som har rett til dagpenger nå har 3 ventedager og rett til ferietillegg.

Den forrige borgerlige regjeringen jobbet også aktivt for å fjerne tjenestemannsloven som gjelder for alle statsansatte. Dette ville ha medført en omfattende svekkelse av de statsansattes rettigheter.

Hvis det blir et borgerlig flertall ved valget 14. september, og hvis vi får en ny borgerlig regjering, så er jeg ikke i tvil om at disse sakene vil være noe av det første som kommer opp igjen. Så for meg som arbeidstaker er det viktig at vi har en regjering som støtter den svake part i arbeidslivet: nemlig arbeidstakeren og sørger for at vi har et lovverk og et dagpengeregelverk som gjør arbeidstakeres hverdag bedre og ikke dårligere.

Så til de som hevder at det blir det samme samfunnet uansett hva de stemmer: Nei, det er ikke sant! Og det jeg har tatt for meg ovenfor er bare én side av samfunnet hvor jeg har vist at det er STORE forskjeller fra regjering til regjering.

Hva slags samfunn ønsker du deg?

Ingen kommentarer:

 
/* tracker*/
eXTReMe Tracker