torsdag 27. august 2009

Kirkevalget

Et par blogposter tidligere har jeg med stor iver argumentert for at folk skal bruke stemmeretten sin ved Stortingsvalget, nå skal jeg være ærlig å si at jeg ikke kommer til å bruke min stemmerett ved kirkevalget.

Jeg skulle ønske jeg kunne bruke den, men faktum er at jeg kan ikke bruke stemmeretten min når jeg ikke vet hva jeg stemmer for. I forbindelse med kirkevalget har vi fått tilsendt stemmekort, og en liste med navn. Jeg går ikke ofte i kirken. Kun i forbindelse med dåp, bryllup og gravferder. De fleste av navnene på listen til kirkevalget er for meg forholdsvis ukjent. Kanskje jeg gjenkjenner navnene, men jeg kjenner ikke personene, og jeg aner ikke hva de står for.

Siden den norske kirken er en statskirke, ønsker jeg meg en kirke som er åpen, inkluderende, demokratisk og som følger de norske lovene. Hvis jeg skal stemme på noen i et kirkevalg, vil jeg stemme på noen som står for disse tingene. Men jeg vet ikke hva de forskjellige menneskene på listen til kirkevalget står for. Det jeg skulle ønske meg var at det sammen med stemmeseddelen til kirkevalget også var med en presentasjon av de forskjellige personene. De kunne for eksempel ha fått en liste med 20 – 30 spørsmål som er sentrale i kirken hvor de skulle ha svart på hvor de står. Dette ville ha gitt meg en pekepinn om hvilke personer som jeg har mest til felles med, hvilke personer som jeg tror vil hevde det samme synet som meg.

Slik det er i dag så risikerer jeg, hvis jeg stemmer ved kirkevalget, å gi min stemme til en person som mener stikk motsatt av det jeg står for, og det kan jeg ikke ta sjansen på. Og derfor kommer jeg ikke til å stemme ved kirkevalget, men jeg kunne ønske meg at det til neste kirkevalg kom ut mye mer informasjon om de forskjellige personen – og da er det med en gang mye større mulighet for at jeg også vil bruke den stemmeretten.

Ingen kommentarer:

 
/* tracker*/
eXTReMe Tracker