torsdag 27. august 2009

Bruk stemmeretten din!

Den store dagen, valgdagen 14. september 2009, nærmer seg med stormskritt. For de som kjenner meg er det ingen overraskelse at jeg er politisk engasjert. Det er mange ting i samfunnet som opptar meg, og jeg har en mening om det meste, og akkurat nå har jeg lyst til å si noe om bruk av stemmerett: Bruk den!

Det er en bekymring at stadig færre ser ut til å bruke stemmeretten sin. Jeg tror dette skyldes at mange er late og bortskjemte.
Vi er bortskjemte i Norge i dag fordi vi har levd i et demokrati så lenge at vi tar det for gitt at det er slik verden fungerer. Men fortsatt er det mange land i verden hvor folk er villige til å dø, og faktisk dør, for sin rett til å si det de vil og selv velge den regjeringen de skal ha. Jeg vil påstå at det å ikke bruke stemmeretten sin i Norge, nærmest er et hån mot alle disse som ofrer livet i håp om å få et så åpent og demokratisk samfunn som vi har i Norge.

Mange hevder at det blir det samme uansett hva de stemmer, eller at de ikke finner noe parti hvor de er enige med alt. Hvis alle mennesker i Norge skulle ha stemt på et parti hvor de var enige med alt, da måtte vi hatt like mange politiske partier som det er mennesker i Norge. Jeg er selv medlem av Arbeiderpartiet, men det er mange ting Arbeiderpartiet gjør som jeg ikke er enig med. Men ideologisk sett er jeg enig med Arbeiderpartiet. Jeg er enig med dem i hva slags samfunn jeg i bunn og grunn ønsker meg, og derfor er Arbeiderpartiet rett for meg. Når jeg så først har funnet det partiet som jeg har mest til felles med, så er det jo opp til meg å engasjere meg i det partiet og deretter prøve å forandre de tingene som jeg føler at de ikke gjør rett. Så selv om det ikke finnes noe parti som du er helt enig med, ta deg i det minste tid til å se på ideologien deres, hva de står for i bunn og grunn – og velg deg et parti på basis av det.

Og rent ideologisk sett så ønsker jeg meg et demokrati. Noe jeg tror de aller fleste politiske partier i Norge i dag også står for, og noe jeg tror at også de fleste mennesker i Norge i dag ønsker seg. Hvis du velger å ikke bruke stemmeretten sin så tør jeg nesten påstå at det betyr at du gir blaffen i hva slags styresystem vi har i Norge, om vi er demokrati, et diktatur eller noe annet. Folk har tidligere kjempet for at vi skal få de rettighetene vi har de dag, de har jobbet hardt for at vi skal få det demokratiet vi nå lever i, med de friheter og rettigheter som det gir oss.

Så kan kanskje noen si at det er jo nettopp det som er så fint med demokratiet, at folk kan bruke retten sin til også å ikke stemme. Og det er sant, men jeg tror ikke at de som ikke stemmer gjør dette som en protest mot dagens samfunn, som en protest mot demokratiet vårt, jeg tror de gjør det fordi de er bortskjemte av å leve i et demokrati og klarer ikke å se for seg at vi noen gang kan ende opp med noe annet – eller de er rett og slett for late til å virkelig sette seg inn i hva de politiske partiene står for og se forbi alle de fagre løftene som blir gitt i valgkampens hete.

Jeg skulle ønske at de som ikke bruker stemmeretten sin kunne slutte å ta det samfunnet vi har for gitt. Jeg skulle ønske at de som ikke bruker stemmeretten sin innser at det også forplikter å leve i et demokrati slik som vi gjør, og at det å stemme ikke bare er en borgerrett, men også en borgerplikt.

14. september nærmer seg med stormskritt: Bruk stemmeretten din!

Ingen kommentarer:

 
/* tracker*/
eXTReMe Tracker