tirsdag 12. mai 2009

Eurovision 2009

I dag begynner endelig det store Eurovision-sirkuset. Alle som kjenner meg vet at jeg er nære innpå fanatisk opptatt av Eurovision, vel, i allefall ganske mye, og gleder meg voldsomt til de to semifinalene (i dag og på torsdag) og finalen på lørdag. 

Tidligere år har jeg hatt mye mer tid å vie til Eurovision i ukene før konkurransen finner sted, og har derfor da kjent bedre til de forskjellige deltakerne og sangene. I år har jeg bare hatt tid til veldig raskt å lytte meg gjennom ca halve sangen av hver av årets bidrag, men på basis av dette har jeg følgende dommer å komme med:

Hvis jeg hadde fått bestemt i semifinale 1 hadde følgende land gått videre

Montenegro, Armenia, Andorra, Sveits, Tyrkia, Island, Romania, Finland, Malta og Bosnia & Herzegovina. 

Det vil si at jeg dermed hadde sendt følgende land ut av konkurransen:
Tsjekkia, Belgia, Hvite Russland, Sverige, Israel, Bulgaria, Makedonia, og Portugal.

Nå frykter jeg som vanlig at det blir mye nabostemming, og at noen av deltakerne fra øst-Europa vil ha en fordel av at det er så mange av dem. Derfor vil jeg tippe at slik listen faktisk blir seende ut etter kveldens konkurranse blir som følger, disse går videre:

Montenegro
Armenia
Tyrkia
Romania
Hvite Russland
Bulgaria
Makedonia
Bosnia & Herzegovina
Sveits
Malta

Når det gjelder torsdag og semifinale 2 – åh, det blir en spennende kveld, for der er jo Alexander Rybak med og… Jeg skulle ønske at utfallet fra konkurransen blir som følger og at disse 10 går videre:

Polen 
Norge 
Danmark 
Slovenia 
Azerbaijan 
Hellas 
Litauen 
Albania 
Ukraina
Nederland

Jeg har stor tro på Norge og Alexander Rybak, og samtidig frykter jeg veldig dette at det i semifinale 2 faktisk er så mange som 15 land som enten kan regnes som tidligere østblokkland, eller ligger svært tett inntil disse landene. Med mye stemmer fra naboer der så kan det godt være at Norge ryker ut før vi knapt nok har fått begynt. Det blir en meget nervepirrende kveld.

Og pr i dag, med optimismen på plass og troen på at Norge vil gå til finalen på lørdag tror jeg på en slik tre-på-topp i lørdagens finale:

1. Norge
2. Hellas
3. Tyrkia eller Bosnia & Herzegovina

Hvis jeg skulle plukke helt og holdent på basis av mine egne favoritter ville listen sett slik ut:

1. Norge
2. Danmark
3. Hellas

Ingen kommentarer:

 
/* tracker*/
eXTReMe Tracker